arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Efficiënt digitaal samenwerken

In de nieuwe online deeleconomie veranderen de wijzen waarop bedrijven met elkaar concurreren. Door transparantie van tarieven en van alle facetten van de logistieke operatie is het moeilijk om nog onderscheidend te blijven.

Concurrentie

Er zijn supply chain experts die stellen dat je alleen nog maar kunt concurreren op basis van prijs. Daarom moet je je supply chain zo efficiënt mogelijk inrichten en elke dag werken aan operational excellence. Platforms zoals Bol.com zijn, door slim gebruik te maken van nieuwe technologieën, een reden dat experts dit zeggen. De concurrentie verandert door platforms. Ze brengen op een slimme manier vraag en aanbod bij elkaar. Aan het grote aantal transacties die op het platform wordt uitgevoerd, kun je afleiden dat klanten dit erg waarderen. Bol.com creëert door het grote productaanbod klantwaarde.

Het effect is dat consumenten eenvoudig producten kunnen vergelijken op specificaties, kwaliteit en prijs. Promotie wordt door het platform gedaan waardoor er nog weinig fronten overblijven waarop aanbieders zich kunnen onderscheiden, behalve door goedkoop goede kwaliteit te leveren.

Klantwaarde in B2B

Bol.com heeft aan de ene kant de consument, die vaak als enige klant wordt gezien voor het platform. Aan de andere kant heeft Bol.com echter ook het productaanbod - de leveranciers - hard nodig. Als het aanbod van leveranciers niet groot genoeg is, zullen de consumenten hun producten ergens anders gaan vergelijken en kopen. Daarom is het belangrijk dat Bol.com ook (klant)waarde levert voor de leveranciers.

In dit voorbeeld wordt gesproken over platforms, maar in feite vindt deze ontwikkeling in elke industrie plaats. Bedrijven moeten steeds meer online waarde leveren aan klanten en leveranciers. Steeds meer informatie moet online beschikbaar zijn. Als een product online niet bij een bedrijf te vinden is nemen medewerkers steeds vaker niet meer de moeite om contact met dat bedrijf op te nemen. Medewerkers van bedrijven gaan steeds meer dezelfde functionaliteit eisen van andere bedrijven zoals ze in de privé sfeer gewend zijn. Dit zijn eisen als transparantie van prijzen, goede beoordelingen, real-time informatie, maar ook eenvoudige koppelingen met informatie systemen. Bedrijven willen eenvoudig en eenduidig toegang tot en communiceren met leveranciers en klanten. De uitwisseling van informatie moet digitaal, simpel en direct te begrijpen zijn. Dit wordt steeds belangrijker voor het leveren van klantwaarde.

Efficiënt data delen

Echter is de vraag voor veel bedrijven hoe ze dit moeten realiseren. Bedrijven weten dat tegenwoordig veel kan, maar welke oplossing of welk systeem biedt nu echt de functionaliteiten die je nodig hebt? Hoe kan ik, in mijn bijzondere situatie, nu echt efficiënt deze data delen met mijn klanten en leveranciers?

evofenedex en TLN geloven dat het kiezen van een softwaresysteem bedrijfsspecifiek is. Er is geen eenduidig advies te geven voor welke functionaliteiten een bedrijf nodig heeft. Echter kan veel winst behaald worden in de uitwisseling van gegevens tussen deze systemen. Een systeem op zich biedt deze nieuwe klantwaarde niet, het gaat er om hoe de informatie bij de klant en leverancier komt. evofenedex en TLN werken actief in de stichting SUTC samen omdat ze geloven dat dit een erg moeilijk vraagstuk is voor bedrijven om zelfstandig op te lossen. Daarnaast is de kracht en potentie van een collectieve oplossing zo groot, dat dit onmogelijk van individuele bedrijven gevraagd kan worden. 

De uitdaging van efficiënt data delen geldt namelijk voor alle bedrijven. Als alle bedrijven dit op een uniforme standaard manier zouden doen, biedt dit erg grote kansen voor de efficiency van de Nederlandse logistieke sector. Dat betekent dat de berichten die verstuurd worden tussen softwaresystemen allemaal op dezelfde manier opgebouwd zijn en iedereen de berichten kan lezen. Dan kunnen straks alle vrachtwagens op dezelfde wijze communiceren met verkeerslichten, begrijpen alle bedrijven de verkeeersdata die ontsloten wordt door gemeenten en begrijpen ILT en de douane alle logistieke informatie die aangeleverd wordt door bedrijven.

Dit betekent dat ILT de vrachtwagens niet meer hoeft stil te zetten omdat ze de informatie digitaal aangeleverd krijgen. Dit betekent dat vrachtwagens minder hoeven te stoppen bij verkeerslichten omdat dit beter is voor de doorstroming en voor het milieu. En vooral ook, als alle logistieke bedrijven in Nederland elkaar digitaal begrijpen (dezelfde taal spreken), biedt dit veel kansen om efficiënt samen te werken met de meest logische partners. Dit kan het aantal lege kilometers reduceren, maar maakt vooral dat het veel goedkoper is om EDI of API verbindingen te leggen met partners.

Daarom SUTC!

Er zit zoveel potentie in het op uniforme wijze communiceren van informatiesystemen dat SUTC is opgericht. Voor de logistieke sector willen wij de bedrijven helpen in de uitdagingen van digitaal data delen. Dit op alle vlakken. Van het papierloos maken van de transportsector, de specificaties van de berichtgeving, tot beveiliging van toegang die verleent wordt aan (nieuwe) bedrijven die bedrijfsgevoelige informatie willen ophalen in jouw systeem.

Loopt u ook tegen uitdagingen aan met betrekking tot digitalisering. Kijk hier voor use cases en hoe SUTC geholpen heeft om deze uitdagingen op te lossen.

SUTC is gespecialiseerd in het onderling, efficiënt verbinden van informatiesystemen. Daar hebben we verschillende tools voor, die een antwoord geven op verschillende uitdagingen van bedrijven. Wilt u hier meer informatie over, neem ook dan contact op via het contactformulier.