Vrijdag 24 september opende transportondernemer Dijco zijn deuren voor vier studenten van de Hogeschool Rotterdam en hun begeleider. De reden: TLN heeft in samenwerking met DALTI en SUTC een uitdagende opdracht geformuleerd voor de studenten: ontwikkel een interactieve tool waarmee het makkelijker wordt het vaak zeer complexe IT-landschap van een logistieke onderneming of afdeling in kaart te brengen. Doel van de tool is een basis te bieden voor gesprekken die de ondernemer voert met leveranciers, adviseurs, consultants of studenten over het optimaliseren van zijn systemen en processen
De aanleiding: complexiteit van het logistieke IT-landschap
Veel bedrijven zijn aan de slag met digitalisering. Sommige staan nog helemaal aan het begin en andere willen verbeteringen doorvoeren. Op papier en technisch is alles mogelijk, maar je moet wel eerst weten welk proces je precies wilt ondersteunen; hoe ziet dat proces eruit, welke systemen en datastromen zijn daarbij betrokken? TLN maakt al geruime tijd gebruik van een overzichtsplaat van het complexe IT-landschap van een logistieke onderneming. Als je die plaat bekijkt, met de grote aantallen systemen op kantoor, in het voertuig, klantsystemen en verkeersmanagementsystemen, begrijp je meteen dat het veel ondernemers moeite kost om hun ‘IT-behoeften’ in kaart te brengen.
Studenten maken interactieve tool
TLN en DALTI (de vereniging van IT-leveranciers voor de logistiek) hebben daarom de Hogeschool Rotterdam benaderd. Vier studenten gaan de komende maanden aan de slag om van deze plaat een handige tool te maken. In de 1e fase zullen zij eenduidige definities van functionaliteiten en systemen toevoegen. Niet iedereen heeft namelijk hetzelfde beeld bij een Transport Management Systeem (TMS), Advanced planning systeem (APS) of control tower. Vervolgens zullen ze deze plaat ontsluiten via een webbased oplossing. Ondernemers kunnen met de tool eenvoudig hun eigen IT landschap creëren. Dit kunnen zij gebruiken als praatplaat voor gesprekken.
Bert Hendriks, CEO van TComm en bestuurslid bij DALTI en Wout van den Heuvel, beleidsadviseur digitalisering bij Transport en Logistiek Nederland en algemeen secretaris SUTC begeleiden de studenten. Beiden zijn ervan overtuigd dat de opbrengst van dit project van grote toegevoegde waarde is. Een helder inzicht in welke data stromen er zijn, in welke systemen die data verwerkt wordt, hoe die systemen met elkaar communiceren (overtypen, interface, importeren) helpt bij het bespreken van IT vraagstukken. Het geeft ondernemers een beter inzicht in de status van digitalisering en vermindert spraakverwarring en miscommunicatie.
Transportondernemer Dijco: vele verschillende IT-systemen in gebruik
Om de studenten meer inzicht te geven in de praktijk van de logistiek hebben zij dit werkbezoek geregeld bij Dijco. Patrick van der Ende, IT-manager van Dijco vertelde hoe het transport van met name groente en fruit is geregeld is bij Dijco en hoe de verschillende IT-systemen hen daarbij ondersteunen. Op basis van de bestaande overzichtsplaat kan Patrick al minstens 14 systemen benoemen die bij Dijco in gebruik zijn. Een geanimeerd gesprek van vraag en antwoord en een rondleiding langs de planning en de werkplaats leidde tot steeds meer inzicht in de dagelijkse praktijk.
Een kleine tip van de sluier: Dijco, onderdeel van The Greenery, vervoert veel groenten en fruit, die zij ophaalt bij vele kleine leveranciers. Deze leveranciers hebben alle hun eigen systemen, en er zijn er ook veel die helemaal niet digitaal werken. Alle orders komen in een centraal systeem van de Greenery die ze vervolgens verdeelt onder de verschillende vervoerders. Dijco legt de orders vast in een TMS, en plant de ritten in een APS. Vervolgens gaan de ritten naar de transportplanning. De ritten worden doorgestuurd naar de boordcomputer of aan een charter en vaak aangemeld in het afsprakensysteem van de klanten. Kortom: veel verschillende systemen in gebruik.
De dagelijkse praktijk is complex
Om de complexiteit nog wat verder toe te lichten aan de studenten geeft Patrick een paar voorbeelden die het extra lastig maken om alles te digitaliseren en te integreren.
Zeer korte tijd tussen ontvangst order en aflevering door de bederfelijkheid van het product.
Grote fluctuatie in vraag naar transportcapaciteit. Voorbeeld: zijn vandaag de aardbeien rijp? Dan morgen 50 extra vrachten
Leveringen op 35 verschillende adressen op de markt in Parijs
Beschikbare werk- en rijtijden eigen chauffeurs en charters
Klanten staan niet altijd open voor verandering, zoals de e-CMR
Dijco werkt continu aan het verbeteren en steeds verder digitaliseren van het proces. Dit gaat in kleine stapjes. Patrick: “Het zou ons zeker helpen als wij een dergelijk aanpasbaar overzicht zouden hebben bij gesprekken over digitalisering en ook om zelf inzicht te houden op de eigen ontwikkeling. Daarom werken we graag mee aan dit project.”
Begin 2022 eerste versie klaar
De (internationale) studenten gingen met een grote berg nieuwe informatie, inspiratie en veel meer inzicht in de logistieke processen weer naar huis. Zij zullen deze opdracht voor hun minor ‘Innovative Logistics & ICT’ uitvoeren. Volgens planning is de eerste versie van de tool begin volgend jaar klaar. Zodra deze beschikbaar is, zal TLN de tool publiceren.