Data delen met open IT-standaarden Informatie en advies Beheer en ontwikkeling

In een klap toegang tot containerinformatie

met een API op basis van het Open Trip Model en de chat bot 'HeyWim'


Statusinformatie van schepen en containers beschikbaar krijgen, zonder talloze websites en portals van terminals en rederijen te hoeven raadplegen? Het kan! Via de eenvoudige chat ‘HeyWim’, of rechtstreeks in je systeem, dankzij een API in de taal van het Open Trip Model. Poort8 ontwikkelde in samenwerking met terminals ECT en EGS en een verlader -in het kader van een prijsvraag van de Topsector Logistiek- een eenvoudige tool waarmee planners eenvoudig de informatie van deep sea terminals, inland terminals en rederijen kunnen raadplegen. Ze gebruiken het afsprakenstelsel iSHARE om de toegang tot de bronnen te controleren. Willem Maagdenberg, één van de oprichters van Poort8, vertelt erover.

Vele verschillende bronnen tegelijk raadplegen via Telegram of WhatsApp

Planners van verladers en vervoerders hebben de hele dag door talloze websites tegelijk open staan, op zoek naar de status van hun containers. Want pas als ze weten wanneer een container verwacht wordt, kunnen ze het vervolgtransport plannen. Ze weten vaak niet welke rederij hun containers vervoert, of waar de informatie het eerst zichtbaar wordt. Daarom checken ze continu de websites van al die partijen.

Een sectie ondertitel

Poort8 maakte het mogelijk om met een simpele chat op Telegram en WhatsApp informatie over de status van een container of schip op te vragen. Willem: “Een planner stuurt het containernummer of naam van een schip naar de chat bot en deze zoekt automatisch in verschillende databronnen de beschikbare informatie over die container. Binnen enkele seconden heeft de planner het antwoord via de chat ontvangen. Soms uit één databron, soms zowel van de rederij als de terminal. Zo heeft de planner in een handomdraai de benodigde informatie voor handen. Rechtstreeks vanuit de bron, actueler kan niet."

 Proberen hoe het werkt?


“We gebruiken een simpele chat, want het enige dat belangrijk is, is dat ze de gevraagde informatie krijgen op het juiste moment. Zonde om daar een hele portal voor te bouwen. In de chat staat ook de bron van de informatie, dat geeft extra context en daarmee vertrouwen.”

API op basis van het Open Trip model

Om deze informatie aan te kunnen leveren aan verladers of vervoerders, ontwikkelde Poort8 een API. De API vertaalt de informatie vanuit de DCSA standaarden (de open standaarden van de container scheepvaart) naar de taal van het OTM. De planner merkt daar niks van. Die hoeft alleen via de chat op Telegram of WhatsApp de informatie op te vragen.

Willem: “We horen vaak dat partijen een systeemkoppeling willen, zodat ze de informatie rechtstreeks in hun TMS of WMS krijgen. In de praktijk blijkt dit niet eenvoudig, en het kost tijd en geld. De chat bot ‘HeyWim’ is daarom ontwikkeld als aanvulling op een TMS of WMS, zodat planners eenvoudig en zonder IT-integratie de informatie toch kunnen krijgen. Als gebruikers de informatie ook direct in zijn TMS willen, dan is dat uiteraard ook mogelijk.”

Data direct van de bron, welke bron het ook is

Wat is de grootste winst? Willem: ‘We halen de informatie rechtstreeks op uit de bron, waardoor deze zeer actueel is. En we raadplegen automatisch alle beschikbare bronnen, terwijl de planner zelf alle verschillende website zou moeten bekijken, omdat hij vaak niet weet welke rederij de container vervoert. De chat is extreem laagdrempelig. Er is geen systeem, koppeling of dergelijke nodig. Je hoeft alleen WhatsApp of Telegram te openen.”

Deepsee terminals, inland terminals en rederijen

De informatie van de deepsea terminals (ECT, APM en RWG), een aantal inland terminals en de grootste rederijen is inmiddels via HeyWim op te vragen. Willem: “Op dit moment controleren wij achter de schermen met ons iSHARE autorisatieregister of de aanvrager recht heeft op toegang tot de informatie. Dat is een belangrijke voorwaarde, vanwege de gevoeligheid van sommige informatie. De terminals en rederijen kunnen ook zelf op basis van iSHARE de toegang regelen. Dat is voor de meesten nu nog een brug te ver, omdat zij hun eigen systeem hebben om toegang te verlenen. Maar de componenten voor het regelen van deze autorisaties is open source beschikbaar, dus wanneer een partij dat wil, kan het. Met dit bouwsteentje is een digitale infrastructuur om informatie uit te wisselen weer een stapje dichterbij.”

“Leuk om te vermelden is trouwens ook dat we op dezelfde manier, op basis van de iSHARE afspraken, hebben geregeld dat het CBS toegang krijgt tot de informatie die zij nodig heeft van de terminals. In het kader van het VESDI-project. Zo knopen we alle ontwikkelingen aan elkaar.”

En wie betaalt dit?

Willem: “Vanaf november is het mogelijk om een abonnement te kopen. Een abonnement voor toegang tot informatie hebben de verladers in sommige gevallen al rechtstreeks bij de terminals en rederijen. Als ze HeyWim willen gebruiken, nemen ze daarnaast een abonnement van ons af.”

“We vinden het belangrijk dat deze mogelijkheid voor iedereen haalbaar en toegankelijk is. Daarom bieden wij een gratis versie. Deze is gelimiteerd op 20 boten of containers. Als partijen meer willen, sluiten ze een betaald abonnement af. Zo is het toegankelijk voor kleine partijen en laagdrempelig voor partijen die het uit willen proberen.”

Hoe zijn de ervaringen tot nu toe?

Willem: “De verladers met wie we hierover spreken, zijn meteen enthousiast: dit moeten we hebben! Alle partijen waarmee we in de 1e ronde spraken zijn na de demo actief aan de slag gegaan. 70% gebruikt de bot langer dan 3 weken. Sommige partijen stellen meer dan 200 vragen per dag!“

“We hebben hard gewerkt om HeyWim oersimpel te maken, zodat het voor iedereen makkelijk is om te starten. Er is geen IT nodig, geen ontwikkeling, alleen de toestemming van de bron verkrijgen en je kunt gaan! We zullen de komende tijd meer bronnen en meer mogelijkheden toevoegen op basis van behoefte van de gebruikers. Dit kan indien gewenst ook klantspecifiek.”

Wat heeft Poort8 met open standaarden en innovaties?

Willem: “We zijn gestart met Poort8 vanuit een intrinsieke motivatie om te werken aan veilig en gecontroleerd datadelen voor iedereen. De situatie zoals deze nu is, is niet houdbaar. We hebben een open digitale infrastructuur nodig, zodat iedereen vrij met elkaar kan samenwerken, zonder 1 op 1 afspraken, of partijen die er tussen zitten. Dat is de eerlijke weg maar die duurt lang, met als risico dat de markt ingehaald wordt door grote dataplatforms. Ik wil daartegen vechten en absoluut voorkomen dat er een situatie ontstaat met machtige monopolisten, zoals in de recreatiesector met booking.com. Daarom bouwen wij zoveel mogelijk mee aan open standaarden en de digitale infrastructuur.” 

12 oktober 2022
Deel deze post
Labels
Archiveren
Open Trip Model
van dagelijkse praktijk tot verbinder in Linked data