Data delen met open IT-standaarden Informatie en advies Beheer en ontwikkeling

Het logistieke IT-landschap in beeld op interactief dashboard

Vier studenten van de Hogeschool Rotterdam bezochten de beurs ICT&Logistiek in het kader van de opdracht die zij van TLN en DALTI kregen om een interactief dashboard van het IT-landschap te maken van een gemiddeld logistiek bedrijf. Eerder bezochten zij vers-transporteur Dijco om de logistiek en haar processen in de praktijk te zien. Doel van het bezoek aan de beurs was om met IT-leveranciers te spreken over de IT-systemen en hoe deze de logistieke processen kunnen ondersteunen. Ook waren zij benieuwd of de software leveranciers op de beurs zich konden herkennen in het dashboard. Een reflectie op hun ervaringen, met Mike de Groot.

Doel van het project

De studenten hebben van TLN een overzichtskaart gekregen van het gemiddelde IT-landschap van een logistiek bedrijf. De bedoeling is om op basis daarvan een interactief dashboard te maken. Met dit dashboard kunnen transporteurs straks hun eigen IT-landschap of IT-behoeften inzichtelijk maken. En dat kan hen weer helpen in de communicatie met bijvoorbeeld een IT-leverancier.

Mike: ‘Het is goed om te weten dat we een multidisciplinair team vorm; we zijn met studenten van de disciplines logistics management, technische bedrijfskunde en engineering. Dat maakt dat wij elk met een andere blik naar de vraagstukken kijken. Als eerste zijn we begonnen de overzichtskaart te valideren en de verschillende functionaliteiten van de systemen die daar in staan eenduidig te definiëren. Bij de beschrijving van een functionaliteit kun je denken aan: ‘facturatie’ – geld krijgen van de klant; met daarbij een korte beschrijving in welke processen dat voorkomt. Dit doen we voor alle facetten van het IT-landschap.’

Nieuwe inzichten op de beurs

De studenten spraken met Tcomm telematics, Navitrans, LiS, FiLogic en Mendrix. Ze kwamen er door de gesprekken op de beurs achter dat het Transport Management Systeem (TMS) nog meer een centrale rol speelt in het logistieke proces dan ze dachten. Mike licht toe: ‘Heel veel acties worden aangestuurd vanuit het TMS. Een mooi voorbeeld is ‘crossdocking’. Crossdocking is het proces waarbij lading aankomt in een warehouse, en daar opgesplitst wordt voor vervolgtransport naar verschillende bestemmingen, zonder dat de goederen tussendoor worden opgeslagen. Dit gebeurt in een warehouse, maar het transport wordt gepland in het TMS van de transporteur.’

‘Het komt er eigenlijk op neer dat in een TMS alles samen komt. Je hebt de basis van het TMS: orderadministratie, ritplanning en facturatie. Maar het transportsysteem regelt en delegeert dus ook veel andere zaken. Er zit vaak een Fleet Management Systeem aan gekoppeld, maar ook de eCMR en track&trace naar de klant. Je zou het TMS kunnen zien als de kern die alles daaromheen aanstuurt. Voor ons een nieuw inzicht, maar voor de IT leveranciers die we spraken heel herkenbaar.’

En hoe nu verder?

Mike: ‘Met name Tcomm telematics en FiLogic waren erg te spreken over het dashboard dat we maken. Ze zien het beide als een mooie tool waarmee klanten hun processen helderder in beeld kunnen brengen, waardoor zij hen makkelijker en beter van dienst kunnen zijn. Dat is goed om te horen. We zijn al flink gevorderd met de beschrijvingen van de functionaliteiten. TMS en FMS systemen gaan we uitgebreider beschrijven, omdat deze zo centraal staan en er veel functionaliteiten in zitten. Verder trekken we onze terminologie in de beschrijvingen gelijk met de gebruikte terminologie in het Open Trip Model. Hoe meer er één taal wordt gebruikt hoe beter. We zijn al begonnen met het ontwerpen van de tool. Die gaan we goed inrichten als we klaar zijn met alle beschrijvingen van functionaliteiten.’

De planning is dat de studenten in het eerste kwartaal van 2022 hun project afronden. De tool die de studenten opleveren zal als Proof of Concept beschikbaar komen, zodat transporteurs deze kunnen testen en valideren. Daarna kan de tool uitgebreid worden en zal TLN de tool beschikbaar stellen voor iedereen.

23 november 2021
Deel deze post
Labels
CBS
Archiveren
Verplichte vervoer enquête makkelijker met OTM
Een interview met Mathijs Jacobs van het CBS