120 trucks die Europa doorkruisen, kantoren in Roemenië, Polen en Nederland. De slimste studenten van Lahore -Pakistan- als ontwikkelaars, mede-eigenaar van een van de grootste vervoerders van Pakistan. En nu, vers van de pers, een geheel nieuw TMS op basis van het Open Trip Model! Don de Jong en Thomas Kolmans zijn niet huiverig voor nieuwe avonturen en vonden elkaar op het grensvlak van logistiek ondernemen en ICT. Zij startten samen een nieuw bedrijf, Transportial, waarvoor Thomas met zijn team het nieuwe TMS bouwde. We zijn benieuwd naar dit bijzondere verhaal en vooral natuurlijk waarom ook zij voor het Open Trip Model kozen!
Nieuw TMS ter ondersteuning van eigen transportonderneming
Don de Jong is ondernemer en eigenaar van transportbedrijf Don Trucking en WSD Capacity in Roemenië (o.a. kunstwerken en vastgoed) en sloot enkele jaren geleden een joint venture met AK transport, dat met 375 trucks een van de grootste vervoersondernemingen is in Pakistan. Thomas Kolmans is een duizendpoot in de ICT, met ruime ervaring met ontwikkeling van games, websites en applicaties. Samen startten zij een nieuw bedrijf: Transportial en bouwden een geheel nieuw TMS op basis van het Open Trip Model (OTM). Don licht toe: “Het eerste doel was om vragen vanuit mijn transportorganisatie te kunnen beantwoorden. We wilden onze transporten beter organiseren en efficiënter maken.” Thomas vult aan: “We gingen terug naar de absolute basis: wat is transport? Je hebt iets op punt A dat moet worden opgeladen, dat moet gepland, vervoerd naar punt B of door naar punt C. Het OTM sluit naadloos aan bij deze gedachtegang.
Het Open Trip Model als basis
Thomas: “We hebben gekeken wat er al op de markt was, en zagen dat we exact dezelfde gedachtegang hanteerden als het OTM. En over dat model was al jarenlang door slimme mensen nagedacht. Alle communicatie rond transporten is in 1 standaard te combineren. Dat is technisch makkelijk en ook zakelijk interessant. Zeker in combinatie met tools om pdf en Excel bestanden automatisch om te zetten in OTM. De beta-versie van ons TMS is inmiddels gelanceerd en wordt getest. We zijn het nu stabiel aan het maken, zodat we in Q4 een eerste grote update kunnen doen, waarin we een marktplaats, een integrator en widgets toevoegen. Dan is alles qua communicatie met externe systemen rond, van order tot aflevering. De komende jaren zullen we nog verder werken aan volautomatische planning, waarbij Artificial Intelligence de orders oppakt en ze automatisch verdeelt.”
Don: “Een zestal programmeurs is hier permanent voor aan het werk, zowel in Pakistan als in Nederland. In Pakistan betrekken we de meest intelligente studenten via de Universiteit van Lahore hierbij. Doordat we ook samen met hen de concepten uitdenken, voelen die studenten zich intrinsiek betrokken en werken we uitstekend samen.”
Vereisten
Transportial heeft zichzelf zeer hoge eisen gesteld, op technisch en functioneel vlak. Denk aan het ondersteunen van alle typen vervoer, eenvoudige integratie en ondersteuning van het gehele proces van order tot boordcomputer voor alle gebruikers, evenals volledige transparantie en rapporteerbaarheid.
Ook qua planning zijn er belangrijke vereisten: Don Trucking streeft naar zoveel mogelijk efficiëntie en het voorkomen van ‘lege kilometers’. Dat vraagt om uitgebreide mogelijkheden voor slimme planning: wisselen van trucks, uitwisselen van lading, ook met derde partijen zoals platformen als Uturn, Sender, Amazon.
Thomas: “Het Open Trip Model is zeer geschikt voor het ondersteunen van al deze communicatie. We hebben tegelijk ook wel wat nadelen ondervonden. Het model is behoorlijk complex, dus vraagt het goed inzicht van degene die het implementeert. Ook is het model niet heel ‘performant’, het verwerkt data niet snel. Wij verwerken een half miljoen data elementen per dag en dat gaat met OTM niet automatisch goed. Ik ben wel heel enthousiast over het forum van OTM5, waarin we als developers elkaar helpen met vraagstukken en leren van elkaar. Ik heb al een aantal change requests ingediend en help ook graag anderen weer met oplossingen die wij hebben verzonnen, zodat we niet allemaal apart het wiel gaan uitvinden.”
En wat merken de gebruikers van het TMS in de praktijk?
Don: “Vroeger moesten medewerkers de boordcomputer, mail, telefoon, whatsapp, facebook en nog meer tegelijk raadplegen voor alle informatie die ze nodig hadden voor hun werk. Nu hebben ze via één eenvoudige interface inzicht in alle benodigde informatie. Pdf’s en Excel bestanden worden automatisch omgezet in OTM en opgenomen in het systeem. Naast order informatie hebben ze ook toegang tot allerlei andere informatie, zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid brandstof die nog in de tanks zit. Als je een straatnaam intoetst krijg je een kaartje te zien, en als je een emailadres intypt, komt alle communicatie met dat adres tevoorschijn. Verder weten we precies hoeveel brandstof we verstoken, we hebben CO2 berekeningen, informatie over tankpassen, etc. Alles om ritten makkelijker in te plannen. En voor ons als management is het interessant dat we per medewerker kunnen zien hoe iedereen zijn werk doet. Dat is prettig voor de aansturing.”
What’s next?
Thomas: “We beginnen met het aanbieden van het TMS aan grotere klanten, die zelf business developers hebben. Dat is vaak het meest bewerkelijk, omdat zij zelf heel goed weten wat ze willen en er kan weerstand zijn vanwege heilige huisjes. Daarna volgen de kleinere partijen, die kan je meestal makkelijker meenemen in een nieuwe ontwikkeling. We werken momenteel aan integratie van het TMS met Portbase, TransFollow en andere marktplaatsen. Wellicht pakken we integratie met CBS en BigMile ook mee via het VESDI project van SUTC. En in 2023 hopen we de next step te bereiken van volautomatische planning met Artificial Intelligence.”