arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

UTURN verbetert gegevensuitwisseling met OpenTripModel

In de komende drie weken leggen drie bedrijven uit welke ICT-standaarden zij met behulp van de voucherregeling van SUTC implementeerden, waarom ze dat deden en wat hun verwachtingen ervan zijn.
Vandaag is het de beurt aan UTURN. Zij hebben het Open Trip Model geïmplementeerd om, aldus Daan Meboer (General Manager UTURN): “de gegevensuitwisseling te verbeteren tussen ons, vervoerders en verladers die via ons platform aan elkaar gekoppeld worden".

Uturn

De vraag naar wegtransport en het aanbod daarvan op een slimme manier bij elkaar brengen. Dat is een beknopte samenvatting van het doel van het Nederlandse UTURN. Het bedrijf heeft hiervoor een transportmanagementplatform gemaakt waarop vervoerders simpel verladers kunnen vinden met de UTURN-app of het webportaal. Via het platform kunnen beide partijen een prijsafspraak met elkaar maken, waarna UTURN de administratieve afhandeling verzorgt. UTURN startte in 2017 en telt inmiddels zeven medewerkers.

Open Trip Model

General manager Daan Meboer vertelt dat zijn bedrijf kortgeleden het Open Trip Model (OTM) implementeerde, een gestandaardiseerd soort taal voor het delen van logistieke data dat als een soort schil over het bestaande ICT-systeem wordt heen gelegd: “Met OTM willen we de gegevensuitwisseling verbeteren tussen ons en vervoerders en verladers die via ons platform aan elkaar gekoppeld worden.”

Early Adapter

In de logistiek worden veel verschillende ICT-systemen gebruikt die meestal niet direct met elkaar kunnen communiceren. Meboer: “Als vervoerders en verladers met verschillende systemen met elkaar samenwerken moet er een vertaalslag gemaakt worden om data geautomatiseerd uit te kunnen wisselen. OTM biedt hier een oplossing voor.” UTURN implementeerde OTM eerst tussen de eigen applicaties en wijst inmiddels ook vervoerders en verladers op de voordelen ervan. “Wij zijn een early adapter maar als het model over enige tijd breder is ingevoerd, kunnen wij en onze vervoerders en verladers veel flexibeler opereren.”

Implementatie

De implementatie van OTM bij UTURN nam ongeveer twee maanden in beslag. Dat proces verliep wat ingewikkelder dan aanvankelijk gedacht: “Het model is vrij abstract en je moet de juiste mensen hebben om zaken te vertalen naar je eigen praktijk. Door ons kleine team met veel technische en logistieke kennis ging dat gelukkig erg goed. Inmiddels is de code geïmplementeerd en hopen we snel andere partijen aan te laten sluiten.”

Zelf aan de slag

Wilt u zelf ook aan de slag met het OpenTrip Model? Kijk hier voor de technische specificaties, of kom in contact met ons via het contactformulier.