arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Transparantie in de farma keten met het Open Trip Model

Realtime inzicht in de uitvoering van transporten wordt steeds belangrijker voor logistiek dienstverleners en hun klanten. Wat is de status van mijn order, waar bevindt mijn lading zich, wanneer kan mijn klant zijn order verwachten? IT leverancier VOICT en logistiek dienstverlener VTS Transport en Logistics werken nauw samen en besloten het Open Trip Model te gebruiken om meer transparantie te realiseren. We spreken met Gert van Oel, algemeen directeur van VOICT – aanbieder van distributiemanagementsystemen in de cloud, en Nick Lenting, ICT manager van VTS Transport en Logistics – gespecialiseerd in Farma transport en warehousing. Wat hebben zij ontwikkeld, waarom kozen zij voor het Open Trip Model en wat betekent dit voor hen en hun klanten?

Meer transparantie

VOICT en VTS hebben een gezamenlijke klant die opdracht gaf om meer transparantie te creëren in het transport van hun producten. Met andere woorden: zorg dat de status informatie vanuit de transporteurs rechtstreeks in ons systeem zichtbaar wordt. Gert: “Wij zijn bezig met het bouwen van een control tower functionaliteit, waarmee we in de vraag van deze klant kunnen voorzien. VTS is de eerste transporteur voor deze klant met wie we de aansluiting realiseren.”

“We konden van scratch af aan bedenken hoe we de functionaliteit vorm wilden geven en hoe we de transporteurs daarop wilden laten aansluiten. Dat maakte het makkelijk om een open IT-standaard te gebruiken, waar we beiden voorstander van zijn. En VTS heeft de wil èn de kennis en kunde in huis om de aansluiting vanuit VTS zelf te ontwikkelen.”

Nick vult aan: “Wij zien het aansluiten op de Control Tower vooral als een investering in de relatie met onze klant. Ze hoeven straks niet meer apart in te loggen in ons webportal, maar krijgen de statusinformatie rechtstreeks in hun eigen systemen. Daardoor kunnen zij deze direct verwerken voor hun eigen processen. En voor onszelf is het handig dat we een standaard gebruiken voor de aansluiting; daarmee kunnen we straks heel eenvoudig ook andere klanten aansluiten.”

Het voordeel van een standaard

Een standaard biedt vooral meerwaarde als veel verschillende en ook wisselende partijen met elkaar data willen delen. Gert: “Wij zijn leverancier van een zogenaamde ‘multi tenant omgeving’, DireXtion genaamd. Je kunt DireXtion zien als een soort platform, waar meerdere klanten en meerdere vervoerders gebruik van kunnen maken. Wij zijn er dus bij gebaat dat het voor veel verschillende partijen eenvoudig is om aan te sluiten en dat bereik je met een goede standaard. Na VTS gaan we nog vele andere transporteurs aansluiten op het platform voor deze klant. En het zal ook zeker niet bij deze ene klant blijven.”

En waarom dan het Open Trip Model?

Het Open Trip Model (OTM) is een open standaard, ontwikkeld voor en door de sector, zonder commercieel belang. Gert: “Eerlijk gezegd was ik bijzonder sceptisch over het OTM en zag het als de zoveelste poging tot standaardisatie: tot mislukken gedoemd. Toch heb ik mij er in DALTI -verband in verdiept en heb het getest met ons eigen TMS. In ons TMS levert het OTM nu nog te weinig meerwaarde, maar ik zag wel de potentie van het model en nam me voor het in te zetten zodra de kans zich voordeed. Ik ben blij dat dat nu het geval is met VTS. Het Open Trip Model is inmiddels goed positie aan het innemen. Ik ben er echt in gaan geloven!”

In de praktijk

Beide bedrijven hebben het OTM inmiddels geïmplementeerd en getest. Ten tijde van dit interview hebben ze net het laatste statusbericht succesvol verzonden. Wat zijn de ervaringen en hebben ze nog verdere plannen met het model?

Nick geeft aan dat het in eerste instantie wel wat tijd kost om het model te doorgronden: “Het OTM is nogal uitgebreid qua mogelijkheden en daardoor lijkt het complex. Maar nu ik me erin heb verdiept, vind ik het erg handig. Het gaat zoveel makkelijker en sneller om afspraken te maken met partners, omdat de benamingen en betekenissen van termen al zijn gedefinieerd. Daar hoef je met elkaar dus niet meer over na te denken en het eens te worden. Dat scheelt veel tijd en afstemming.”

Gert beaamt dit: “Het allergrootste voordeel van het OTM is dat het een boekwerk is waarin staat hoe je alle gebruikte termen noemt en wat ze betekenen (een rit heet bijvoorbeeld altijd ‘trip’ en niet ‘route’, ‘rit’ of nog iets anders). Daardoor hoef je alleen nog maar met elkaar af te spreken waar je de informatie neerzet. Het is daarnaast een heel flexibel model. Je kunt het zo aanpassen dat je er zelf goed mee kan werken. Wij zetten het nu in voor de uitwisseling van status- en orderinformatie en het insturen van opdrachten naar VTS. Maar we gebruiken het OTM ook intern, als vertaalslag tussen onze eigen systemen en services. Je zou het kunnen zien als een stekkerdoos tussen de systemen, waar je op in kunt pluggen met verschillende typen stekkers.”

Ook VTS gebruikt het model inmiddels breder dan alleen voor de verbinding met VOICT. Nick: “We zijn bezig om ook voor onze internationale klanten meer transparantie te creëren met behulp van het OTM. Ook zij hoeven daardoor niet meer in ons webportal in te loggen voor de statusinformatie. En we gaan de komende maanden -met het project VESDI- een verbinding maken naar het CBS, zodat we de data voor de vervoerenquête van het CBS automatisch kunnen aanleveren en af zijn van de papieren enquête. Daarna gaan we de verbinding naar Big Mile implementeren, zodat we eenvoudig Carbon Footprint berekeningen kunnen laten uitvoeren. Dit kan allebei nu heel eenvoudig omdat we het OTM al geïmplementeerd hebben.”