arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Ritdata vervoerenquête nu geautomatiseerd naar CBS

Hessing Logistiek is begonnen met het geautomatiseerd delen van haar ritdata met het Centraal Bureau voor de Statistiek. De logistieke tak van Hessing Supervers – Nederlands grootste producent van voorgesneden groenten en fruitproducten – heeft de afgelopen tijd hard gewerkt aan volledig transparante logistieke data. ‘Het was een logische volgende stap om onze data ook aan het CBS te leveren en het was in een mum van tijd geregeld. Ik zeg mijn collega’s dat ze een mooie kans laten lopen als ze het niet ook zo regelen!’, zegt een enthousiaste Marcel Vermeulen, Operationeel Manager van Hessing Logistiek, in een interview met SUTC.

Hessing Logistiek is verantwoordelijk voor alle transportbewegingen van de producten: aan- en afvoer van emballage, grondstoffen, verpakkingsmaterialen en het aan- en aftransport van de producten naar klanten. Het werkveld beslaat retail en het Out of Home kanaal in Nederland, België, Duitsland en Denemarken.

Automatische aanlevering aan het CBS een logische volgende stap

Hessing Logistiek is recentelijk tot het ‘ILT-systeemtoezicht’ toegetreden. Voor toelating tot het systeemtoezicht was het onder andere nodig om alle ritdata volledig transparant te maken voor ILT. Marcel: ‘Onze data staat nu volledig en goed in ons TMS, en daarmee is een logische volgende stap om deze data ook te gaan delen met andere partijen. Toen ik las dat De Rooy Transport de aanlevering aan het CBS met het Open Trip Model geregeld had, ben ik me daar meteen in gaan verdiepen. Via SUTC kreeg ik meer informatie, waarmee ik in gesprek ben gegaan met mijn IT partners. Zo kwam ik bij Adabt terecht en toen was het binnen no time geregeld.’

Vermindering administratieve last en meer data voor het CBS

De CBS vervoerenquête stond -zoals bij veel transporteurs- voor steeds terugkerend handwerk. De planafdeling zocht de ritdata van de gevraagde kentekens op in het TMS en klopte dit handmatig in bij het CBS. Marcel licht toe: ‘Per formulier kostte dat een aantal uren werk op onze toch al drukke planafdeling. Uitstel en herinneringen waren meer regel dan uitzondering. Aan XML zijn we nooit begonnen, want daarmee regel je alleen dat ene bericht naar het CBS. Het Open Trip Model daarentegen heeft veel meer mogelijkheden voor data uitwisseling. Waar we voorheen elk kwartaal de ritdata van een beperkt aantal kentekens leverden, zijn we nu zonder extra moeite in staat om de data van al onze kentekens te leveren. Als we dit als sector allemaal gaan doen, dan kan het CBS nog veel meer zaken gaan modelleren. En dat levert ons ook weer extra inzicht op. Ik geloof daar echt in!’

Volledig ontzorgd

Marcel reageert enthousiast op de vraag hoeveel moeite het hem kostte om dit te regelen: ‘Ik heb er letterlijk niks aan hoeven doen, behalve de jongens op de afdeling hier informeren dat het formulier verleden tijd is. Na het eerste contact met Adabt en het opstellen van de overeenkomst was alles binnen twee weken geregeld. Adabt heeft de exportdefinitie ingericht op mijn systeem. Het enige dat ik hoef te doen is aangeven welke gegevens ik wil delen met het CBS. Dankzij de voucher van SUTC hadden wij er zelfs geen kosten aan. We betalen alleen een bescheiden bedrag per maand aan Adabt voor de hosting. Dat is een schijntje vergeleken met het eerdere ongemak en de verloren uren op onze planafdeling.’

‘Ik ben er ontzettend blij mee en voel me echt ontzorgd. Ik zeg dan ook regelmatig tegen collega’s dat ze een mooie kans laten lopen als ze het niet ook doen!’

Ketenoptimalisatie en blik op de toekomst

Hessing Logistiek transporteert verse producten die razendsnel hun waarde verliezen. Daarom zijn hun processen vaak tot op de minuut nauwkeurig georganiseerd. Ketenoptimalisatie is belangrijk en alles is gericht op maximale leverbetrouwbaarheid. Marcel licht toe: ‘Onze eindproducten staan bijna letterlijk geen moment stil tussen fabriek en klant. Als de producten ons expeditiecentrum in Zwaagdijk verlaten, zijn ze al op rolcontainers gesorteerd naar winkelbestemming en klaar voor het transport naar de afnemers. Daar gaan de goederen crossdock door voor het vervolgtransport naar de klant.’

Hessing Supervers is een nieuwe productielocatie aan het opzetten in Venlo. Op deze locatie moet alles nog opgetuigd worden: de planning, de systemen, de processen. Marcel: ‘Dat geeft ons de kans om de processen vanaf de basis zo efficiënt mogelijk in te richten en met simpele slagen grote stappen te zetten. We zijn nu aan het onderzoeken op welke manier we IT-systemen en standaarden slim in kunnen zetten. Te beginnen met de eCMR. We willen ervoor zorgen dat onze schaarse planners zo goed en efficiënt mogelijk kunnen werken.’

Tijdens het interview steekt Marcel zijn enthousiasme en bevlogenheid voor het vak niet onder stoelen of banken: ‘Wat een prachtvak is het toch, de logistiek, vind je niet? Ik roep alle jongens en meisjes die een beroepskeuze moeten maken op om zich te verdiepen in het vak, het te gaan studeren en te komen werken in deze prachtige wereld!’