arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Ook de maritieme sector kiest voor efficiënt data delen

07-08-2019 - Efficiënt datadelen in de nieuwe online wereld is een breinbreker waar elke industrie tegenaan loopt. Zo ook de maritieme sector. Door de gestage groei van het internet, online handelen en de diversiteit van alle partijen die betrokken zijn bij transacties, is er een wirwar ontstaan van systemen die op elkaar zijn aangesloten. Al deze systemen communiceren volgens hun eigen specificaties in de berichten.

Geen standaard opzet voor berichten

Als bedrijf A een berichtspecificatie heeft afgesproken met bedrijf B, dan begrijpen zij elkaar. Echter kan dit bericht niet doorgestuurd worden naar bedrijf C, want bedrijf C is niet direct op de hoogte wat de verschillende specificaties in het bericht betekenen. Daarom kan bedrijf C niks met het bericht en beschikken ze niet over de informatie.

Juist in de maritieme sector zijn verladers, vervoerders, klanten, havens en expediteuren verbonden met elkaar door het uitwisselen van informatie. In het verleden is er niet eerder gesproken om een standaard opzet voor berichten te gebruiken zodat iedereen elkaar zou kunnen begrijpen en de juiste informatie ontvangt. Omdat er zoveel partijen bij betrokken zijn, heeft dit tot gevolg gehad dat er een veelvoud aan versies van informatie beschikbaar is. Dit belemmert in hoge mate de efficiëntie van de sector.

Digital Container Shipping Association

De rederijen hebben daarom op eigen initiatief de Digital Container Shipping Association (DSCA) in het leven geroepen. Ondertussen hebben CMA CGM, Maersk, MSC, Hapag-Lloyd, ONE, Zim, Evergreen, Yang Ming en HMM zich aangesloten bij de vereniging. Binnen de vereniging werken ze aan een gestandaardiseerd format waarin alle betrokken partijen hun informatie kwijt kunnen. Deze lay-out zal gebruikt worden voor de communicatie binnen de sector, zodat iedereen de informatie begrijpt en kan gebruiken om uiteindelijk de sector efficiënter te maken.

Lees hier het gehele artikel, geplaatst op de website van The Load Star.
 

Mee praten binnen SUTC

Wat de rederijen afspreken binnen DSCA, is hetzelfde wat we met de logistieke sector doen binnen SUTC.

Wilt u mee praten over standaardisatie binnen de logistieke sector, vul hier het contactformulier in.